The Rockies (Banff & Jasper) - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Karolien Vor - WaarBenJij.nu The Rockies (Banff & Jasper) - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Karolien Vor - WaarBenJij.nu

The Rockies (Banff & Jasper)

Blijf op de hoogte en volg Karolien

13 Augustus 2013 | Canada, Jasper Park Lodge

Maandag 12 augustus vertrokken we al vroeg (rond 7.15) vanuit Kamloops naar Banff. Zoals ik in het vorige verhaal al beschreef, was dit aanvankelijk niet helemaal het plan. We zouden vanuit Kamloops eigenlijk naar Jasper gaan, daar 2 nachten verblijven en dan vanuit daar het Jasper National Park bezoeken. We zouden dan later naar Banff gaan en daar hetzelfde doen in Banff National Park. Nu bleek alleen tijdens het boeken van een hostel in Jasper, dat alles voor de eerste nacht al vol zat (op een hostel zonder elektriciteit, stromend water en een fatsoenlijk toilet na), dus moesten we onze planning aanpassen. Op naar Banff dus!
De afstand Kamloops – Banff is zo’n 500 kilometer, dus het was een aardig stukje rijden. Onderweg kwamen we ook nog langs de tijdzonegrens, dus de klok moest een uur vooruit.
Bij Golden zijn we even gestopt bij het visitor center, we hadden namelijk een park-pas nodig om te mogen stoppen in het nationale park. Net nadat we weer verder reden zagen we aan de andere kant van de weg, in een bocht en buiten de hekjes, 2 bighorn sheep staan. Helaas konden we niet stoppen, daar was het te smal voor, maar in ieder geval hadden we ze gezien.
Inmiddels kon je ook wel merken dat je in de Rockies kwam, wat een bergen en mooie uitzichten! Onderweg probeerden we ook vast op te letten wat mooie stopplaatsen waren, we zouden dit stuk namelijk over 10 dagen nog een keer rijden van Banff terug naar Kamloops.
Tegen het einde van de middag, een uur of 4 lokale tijd, kwamen we aan in Banff. We hadden de afslag gemist dus moesten even zelf uitvogelen hoe we bij het hostel kwamen zonder de Google Maps aanwijzingen, maar dat was gelukkig niet zo heel moeilijk. Het hostel lag even buiten het stadje, wat hoger in de berg. Na het inchecken zijn we richting de stad gelopen om even rond te kijken bij de winkeltjes en wat te eten. Ik was hier al eerder geweest, maar wat een verschil maakt het tijdstip waarop je komt. De vorige keer was ik er half september, sneeuwde het een beetje (en lag er aanzienlijk meer sneeuw op de bergen), was het daardoor behoorlijk wat kouder en vooral ook een stuk rustiger. Nu wemelde het van de toeristen, maar het blijft een heel leuk plaatsje. Gelukkig zouden we hier later deze week weer komen, want er was genoeg te doen en te zien.
’s Avonds gingen we op tijd naar bed, want we wilden de volgende dag vroeg naar Jasper vertrekken.

De dinsdag startte met een gratis pannenkoekenontbijt in het hostel, dat smaakte goed! Daarna gingen we op pad en troffen gelijk al wat wildlife aan: midden in Banff liepen gewoon 2 herten over straat! Dat was een mooi begin van deze leuke dag.
In een boekje over de Rockies hadden we de route van Banff naar Jasper via de Icefields Parkway gevonden, met daarop aangegeven wat goede stops waren in Banff National Park en Jasper National Park. Zo hadden we al mooi een reisschema inclusief afstanden en reistijden voor deze dag, prima!
Onze eerste stop was Lake Louise. We zouden daar later nog een keer heen gaan zodra we weer terugkwamen in Banff, maar wilden toch vast even een kijkje nemen. Onderweg er naartoe was het behoorlijk mistig dus ik had even mijn twijfels bij hoe het er uit zou zien en of we uberhaupt wel wat zouden kunnen zien. De vorige keer dat ik er was, was het namelijk ook heel mistig en kon je de overkant van het meer niet eens zien. Nou, dat was nu wel anders! Tegen de tijd dat we bij Lake Louise aankwamen was het behoorlijk opgeklaard en omdat we er zo vroeg waren, was het ook superrustig. Ideale omstandigheden dus om even een kijkje te nemen.
Het was windstil en de zon scheen, dus de bergen weerspiegelden heel mooi in het heldere blauwe water van het meer (zie foto’s op facebook!). Volgens mijn eigen traditie was het weer eens tijd voor een springfoto. Dit keer met extra uitdaging: ik had namelijk slippers aan. Gevolg: het scheelde niet veel of 1 van mijn slippers lag in Lake Louise... Aangezien mijn slipper dus al was afgevlogen en het springen op slippers op een iets wat vochtige houten vlonder niet zo heel best ging, hebben Janneke en ik ter plaatse even van schoeisel gewisseld: zij mijn slippers (met sokken aan!) en ik haar iets te kleine gympen. Dat ging een stuk beter, dus al snel konden we weer terugruilen en had ik weer een nieuwe foto voor mijn collectie. Na nog wat fotomomentjes gingen we weer verder op onze weg naar Jasper, met als volgende stop de Crowfoot Glacier. Dit was een snelle stop langs de weg, dus opnieuw even wat foto’s gemaakt (ja, we waren ware Japanners voor een dag) en weer verder.
De volgende stop was even extra, namelijk bij Bow Lake, een heel mooi meer waar wederom de bergen mooi in weerspiegelden (en wat uiteindelijk de setting bleek voor de foto waarmee ik meegedaan heb aan de fotowedstrijd – iedereen die gestemd heeft: bedankt! Helaas zat ik niet bij de beste 10, maar het was wel leuk om te doen). Daarna gingen we verder naar het volgende meer: Peyto Lake. Hier moesten we wel even voor lopen (lees: klimmen), maar dat was het zeker waard. Wat een mooi meer. Er was wel wat veranderd de afgelopen 3 jaar, er was namelijk inmiddels een houten vlonder aangelegd, waardoor je niet meer zo dicht bij de rand kon komen als eerst. En ook hier was het een heel stuk drukker dan de vorige keer dat ik er een bezoekje aanbracht (we reden namelijk tegelijk met een bus andere, echte, Japanners). Na even rondgekeken te hebben en opnieuw de nodige foto’s te hebben gemaakt, gingen we al weer verder, naar Mistaya Canyon en vervolgens naar de Columbia Icefields en Athabasca Glacier. Het idee was dat we bij de voet van de Glacier zouden gaan lunchen, maar daar waaide het nogal en was het wat fris (tja, het is dan ook allemaal ijs), dus hebben we dat maar beneden gedaan.
Inmiddels hadden we Banff National Park alweer achter ons gelaten en begonnen we nu aan Jasper National Park. Hier bekeken we nog 2 watervallen: de Sunwapta Falls en de Athabasca Falls, beiden mooi maar niet zo indrukwekkend als de watervallen die we van het weekend zagen met Hanneke en Doug.
Uiteindelijk kwamen we aan het eind van de middag aan in Jasper en waren we erg blij met hoe deze verandering van de reisplanning had uitgepakt. Niet alleen zagen we onderweg mooie meren, bergen en andere uitzichten, ook zagen we onderweg nog weer een beer (Janneke zag hem tijdens het rijden in haar achteruitkijkspiegeltje, dus ik me gauw omdraaien om hem ook nog te kunnen zien, maar m’n moeder heeft hem helaas niet gezien).
In Jasper zijn we eerst wat boodschappen gaan doen voordat we naar het hostel gingen. Dit hostel lag nog meer afgelegen dan het hostel in Banff, maar tijdens het boodschappen doen hadden we al even rondgekeken in Jasper en waren we tot de conclusie gekomen dat we toch niet echt meer verder hoefden te kijken (zo veel viel er niet te beleven). Het hostel was druk, we lagen in een grote slaapzaal met 26 bedden (female dorm). ’s Avonds was er al een kleine ruzie: de een wilde de airco aan vanwege de warmte, de ander wilde hem uit vanwege de herrie. Uiteindelijk leidde dit tot een wat onrustig nachtje, dus gelukkig was onze volgende bestemming Edmonton, waar we bij Suzy (de zus van Hanneke) en Bruno zouden gaan slapen en dus even een paar dagen bij konden komen.
Maar al met al waren de Rockies zeer geslaagd!

(even ter herinnering, foto’s op facebook zijn te vinden op: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.677544132273615.1073741825.100000541033261&type=1&l=f6bc49b695 )