New York, New York - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Karolien Vor - WaarBenJij.nu New York, New York - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Karolien Vor - WaarBenJij.nu

New York, New York

Door: Karolien

Blijf op de hoogte en volg Karolien

25 December 2010 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

New York: the city that never sleeps - of dat waar is weet ik niet, aangezien ik toch wel een goede 8 uur per nacht in mijn bedje doorbreng, moe van alle dingen die ik overdag gedaan heb. Want dat er veel dingen te doen zijn in deze enorme stad moge duidelijk zijn! And I'm loving it!
Als mensen me vragen wat mijn favoriete plek is geweest de afgelopen (bijna) 4 maanden, weet ik nooit zo goed wat ik moet zeggen. Ik heb zo veel gezien, zowel veel natuurschoon (Rockies in Canada, Vancouver Island, Grand Canyon, Everglades, rivier met zeekoeien, Niagara Falls) als allerlei verschillende steden aan zowel de west- als de oostkust (zoals Vancouver, Seattle, San Francisco, San Diego, Las Vegas, Miami, Washington DC, New York City) en zo'n geweldig fantastische tijd (gehad), dat het heel moeilijk is om maar 1 ding te noemen. Maar New York staat zeker wel ergens bovenin het lijstje. Waarom? Moeilijk uit te leggen, het is niet echt een mooie stad ofzo met al die enorm hoge gebouwen in verschillende stijlen naast en op(!) elkaar, maar het heeft "iets". Er hangt hier een energie in de lucht die gewoon aanstekelijk is en tot je er zelf geweest bent zul je denk ik niet goed begrijpen waar ik het over heb.
In ieder geval vermaak ik me hier prima en zie ik mezelf hier zeker nog vaker naar toe terug komen (zij het in een ander hostel of gewoon in een hotel, aangezien dit hostel niet bepaald is wat ik gehoopt had - gelukkig is er meer dan genoeg te doen en ben ik over het algemeen vrijwel de hele dag op pad).
De afgelopen dagen (vanaf woensdag) heb ik vrijwel alle "belangrijke" dingen wel gezien, doordat ik lekker touristisch met de rode dubbeldekkers meegegaan ben. In 48 uur heb ik alle vier de lussen gedaan: downtown, uptown, Brooklyn en Holiday Lights. Heel fijn, want toen ik woensdagochtend even met mijn NYC-pocket (gehad tijdens mijn afscheidsfeestje, heel handig!) een overzicht had gemaakt van wat ik allemaal wel wilde zien had ik zo een A4'tje vol en wist ik totaal niet waar te beginnen. Ik had al een beetje naar die bussen gekeken op internet, dus heb ik maar een pakket genomen (48 uur met de bus mee, een kaartje voor het Vrijheidsbeeld en Empire State Building en nog een museum bij South Seaport).
Woensdagmiddag ben ik met de Downtown Loop begonnen, langs het Empire State Building, over Broadway en 5th Ave (met alle dure winkels), langs het Flatiron (platte strijkijzer - eerste wolkenkrabber en ooit hoogste gebouw in NY, nu vooral bekend als het kantoor van de krant in de Spiderman films), door Greenwich village, Meatpacking District, Chinatown, Little Italy, NoHo, SoHo, Tribeca, Bowling Park, South Seaport, Central Park en Times Square. Omdat het een "hop on - hop off" lijn was, ben ik tussendoor nog een keer uitgestapt om een kijkje te nemen bij de Brooklyn Bridge en Ground Zero, en ben ik met de veerboot naar Liberty Island geweest, waarop zich het Vrijheidsbeeld bevindt. Ik ben niet in het beeld zelf geweest, daarvoor had je een ander kaartje nodig wat je al tijden van te voren moet reserveren, maar er omheen lopen was ook leuk. Helaas ging er geen veerboot meer naar Ellis Island (zat erbij inbegrepen), maar omdat ik rond zonsondergangtijd weer terug naar Manhattan ging gaf dat wel hele mooie plaatjes.
Daarna weer op de bus gestapt en helemaal uitgereden tot eindpunt Times Square, waar ik even wat gegeten heb voordat ik weer met de volgende lus verder ging: de Holiday Lights. Deze avondlijn reed langs alle feestverlichting en winkels die speciaal voor het seizoen versierd waren. Erg leuk!
Toen maar weer terug naar het hostel gelopen, waarna het niet lang meer duurde voordat ik ging slapen.
Donderdag was mijn tweede busdag, ik had nog 2 lussen die ik wilde doen. Ik heb weer de downtown lus genomen naar de stop voor het Vrijheidsbeeld, waar je op de Brookyn Loop kon stappen, die een route door Brooklyn (aan de andere kant van de rivier) deed. Bij deze kon je niet uitstappen tussendoor, dus echt door Brooklyn (wat overigens ruim 2 miljoen inwoners telt en daarmee op de 4e grootste plaats van de VS zou zijn als het geen onderdeel uit zou maken van New York City - de bussen hadden tourguides die je onderweg vanalles vertelde over de omgeving en geschiedenis) ben ik niet gelopen. Misschien komt dat nog de komende 2 dagen.
Na de Brooklyn Loop ben ik weer met de Downtown Loop terug naar Times Square gegaan, waar ik op de Uptown Loop gestapt ben. Deze ging langs Central Park, door de Upper West Side en de Upper East Side (waar alle dure appartementsgebouwen staan en veel van de beroemdheden een stulpje hebben), door Harlem, langs Columbia University en een heel aantal kerken (in Harlem alleen al meer dan 500 kerken, hoewel die er hier er vaak wel heel anders uit zijn, zo zijn het vaak eerst bioscopen of dergelijke geweest en doen ze nu dienst als kerk). Weer een leuke route dus met een leuke guide die een discman bij d'r had met daarop "New York, New York" van Frank Sinatra, wat wel extra sfeer gaf aan het geheel. Enige nadeel was dat het inmiddels donker was en ik zat boven in de open bus, dus het was wel heel koud! Maar goed, je wilt wat zien he.
Na deze lus heb ik wat gegeten bij de allergrootste McDonalds in New York (en daarmee misschien ook wel ter wereld, wie zal het zeggen; in ieder geval vond ik voor zo'n enorme McDonalds de "Ladies Room" verbazingwekkend klein) voor een lekker typisch Amerikaanse maaltijd. Hoewel ik inmiddels wel al weer een beetje opgewarmd was, had ik het, zodra ik weer naar buiten kwam, snel weer koud en ben ik dus maar weer terug naar het hostel gelopen en duurde mijn avond wederom niet heel veel langer meer.

Vrijdag ben ik vroeg op pad gegaan, om 9 uur was ik op pad. Ik ben begonnen bij het Empire State Building, waar ik vanaf de 86e verdieping over de stad heb uitgekeken. Mooi gebouw met een mooi uitzicht, dus een goed begin van de dag.
Ik had nog een paar uurtjes van mijn 48 uur buskaart over, dus heb ik weer de bus naar de stop voor het Vrijheidsbeeld genomen, waarna ik via Wall Street naar South Seaport ben gelopen. Daar heb ik het museum bezocht, waar ze onder andere allerlei foto's hadden van New York van vroeger, leuk om te zien hoe de stad veranderd is!
Daarna ben ik terug naar het hostel gelopen via Tribeca, SoHo, NoHo, Chinatown, etc. Maar niet zomaar in 1 keer terug naar het hostel, want dit zijn plekken waar je goed kunt winkelen. Onderweg heb ik dus de nodige stops gemaakt, hoewel het voornamelijk bij rondneuzen is gebleven aangezien ik niet zo veel plek over heb in mijn tas (en geld in mijn portemonnee). Maar dat drukte de pret verder niet, ik kon mezelf prima een paar uurtjes vermaken in allerlei winkeltjes (voornamelijk schoenenwinkels want ik ben op een missie aangezien ik mijn gympen op enig moment in het ronde archief zal doen) en wintermarkt.
Terug in het hostel heb ik even een paar uurtjes gezeten en mijn voeten hun verdiende rust gegeven. 's Avonds ben ik nog wat gaan lopen rond Times Square en Rockefeller Center (waar het zo druk was dat ik gelijk maar weer ben omgedraaid, ik denk dat iedereen graag de grote kerstboom wilde zien op kerstavond).

En dan vandaag, Eerste Kerstdag (en de enige die ze hier vieren) en geen witte kerst voor mij. Omdat ik niet goed wist wat te doen vandaag (ik had geen idee van wat er allemaal wel en niet open zou zijn), heb ik het vanochtend lekker rustig aan gedaan. Was ook wel weer eens lekker.
Rond half 12 ben ik gaan lopen, richting Times Square en vanaf daar via Grand Central Station (erg mooi en enorm groot; maar geen loslopende giraf, zebra, nijlpaard of leeuw onderweg naar "the wild" - Madagascar 1) naar het Verenigde Naties gebouw, en toen verder door het Theater District langs een aantal van de grote winkelketens om nog wat kerstverlichting te zien, langs Columbus Center (waar helaas de kerstmarkt dicht was) en zo weer langzaamaan terug naar het hostel.
Ik wilde eigenlijk "Top of the Rock" doen vandaag, rond een uur of 4 zodat ik mooi de zonsondergang kon zien en daarna de stad in het donker, maar aangezien het zo bewolkt was heb ik daar toch maar vanaf gezien. Hopelijk is het morgen beter, en anders is de zonsondergang maar minder spectaculair want ik wil wel graag ook vanaf Rockefeller Center de stad zien (en dan dus ook het Empire State Building eens vanaf bovenaf bekijken in plaats van beneden op straat).
Terug in het hostel heb ik nog een tijdje rondgehangen voordat ik wat te eten ben gaan halen bij de Chinees. Een lekkere "Buddha Delight" maaltijd als kerstdiner, kon slechter (het was een enorme bak met gewokte groenten in saus en een doosje vol rijst, genoeg voor nog een keer, hopelijk staat het morgen nog in de koelkast).

Ik heb nu nog volle dagen in New York, dinsdag ga ik door naar Boston, mijn laatste stop alweer! Voor je het weet ben ik weer thuis!
xx

http://www.facebook.com/album.php?aid=46205&id=100000541033261&l=b4a153bf8e

  • 26 December 2010 - 09:22

    Janneke:

    Leuk verhaal!! Klinkt goed NY, ik wil de volgende keer wel mee...

    kus

  • 26 December 2010 - 09:29

    Janneke:

    Zo'n cupcake lust ik ook wel :-)

  • 26 December 2010 - 10:39

    Tineke:

    Ik ook, en dan gaan we eerst zo'n cupcake halen!! :-D

  • 26 December 2010 - 13:12

    Anneke:

    Lijkt me zo te gek, zo"n amerikaanse chinese take away in een doosje...
    Ja, bijna weer thuis............Merry Christmas

  • 26 December 2010 - 15:37

    Govert A.:

    Net met je gesproken. Fijn dat alles goed verloopt. Veel plezier nog de komende dagen.

  • 26 December 2010 - 19:35

    Manon:

    Wouw je maakt me wel benieuwd hoor met al je verhalen! New York staat nu toch ook wel hoog op mijn lijstje, hihi:) Wel jammer van het hostel, maar gelukkig genoeg te doen buiten het hostel! Ga je met de Greyhound door naar Boston dinsdag? X

  • 27 December 2010 - 20:19

    Ben En Ineke :

    Ha die ka,

    wij vonden NYC ook geweldig. Het klopt wat je schrijft, de stad heeft wat.

    groet ben en ineke

  • 27 December 2010 - 22:23

    Ine:

    Goed verhaal, mooie foto's.
    Voor mijn gevoel heb je in deze relatief korte tijd, heel Amerika doorkruist en gezien. NYC is een verslaving, dus je bent gewaarschuwd.
    Gisteren waren oma en de tantes hier, was gezellig. Maak je de jaarwisseling nog in Amerika mee?
    Fijne tijd nog.
    Ine.

  • 27 December 2010 - 23:46

    Karolien De Vor:

    Ik heb inderdaad heel veel van Amerika gezien, maar het is zo groot dat ik ook een heleboel (nog) niet gezien heb.
    Nu de laatste week alweer!
    Maar ik zie mezelf zeker nog wel meerdere keren terug gaan naar New York!
    Oud&Nieuw zal ik in Boston vieren, ik kom 4 januari om half 1 's middags aan op Schiphol (mits geen vertragingen).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington, D. C.

Karolien

Actief sinds 19 Aug. 2010
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 26789

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2013 - 31 Augustus 2013

Canada 2013

27 December 2012 - 01 Februari 2013

Nieuw Zeeland

07 September 2010 - 04 Januari 2011

Canada & Verenigde Staten

Landen bezocht: