De laatste van het jaar... - Reisverslag uit Boston, Verenigde Staten van Karolien Vor - WaarBenJij.nu De laatste van het jaar... - Reisverslag uit Boston, Verenigde Staten van Karolien Vor - WaarBenJij.nu

De laatste van het jaar...

Door: Karolien

Blijf op de hoogte en volg Karolien

31 December 2010 | Verenigde Staten, Boston

Jaja, het laatste verslag van het jaar (of de eerste van het nieuwe jaar, het is maar vanaf welke plek je het bekijkt!).
Mijn reis zit er nu echt écht bijna op, nog maar een paar daagjes en dan vlieg ik weer naar huis, met een tussenstop in München. Wel raar om nu in Boston te zijn, wetende dat dit de laatste plek is voor ik weer naar huis ga. Niet meer uitzoeken hoe ik naar de volgende plek ga (wat is het goedkoopst, trein of bus en welke maatschappij dan, hoe lang gaat dat allemaal duren en welke tijden zijn mogelijk), waar ik dan wil verblijven en voor hoe lang, en hoe ik er vanaf het station moet komen. Nog één keer mijn tas inpakken en voor die tijd eerst even uitzoeken wat er allemaal hier achter mag en kan blijven zodat het ook daadwerkelijk past... Dat wordt een leuk klusje voor zondagavond en maandagochtend!

Maar goed, zoals ik al zei ben ik inmiddels in Boston, Massachussets aangekomen. Dit is een van de oudste steden van de VS en dat is aan de stad af te zien: er staan veel meer oudere gebouwen en het heeft een wat meer Europees uiterlijk, het heet niet voor niets New England! Daarnaast is het een stad vol met universiteiten, met Harvard University als een van de bekendste. De campus van Harvard en andere universiteiten zijn voornamelijk gelokaliseerd in Cambridge, waar ik nog niet geweest ben en wat dus nog op mijn lijstje staat voor de komende paar dagen. Voor dat ik ga vertellen wat ik wel al gedaan en gezien heb in Boston, eerst nog even de rest van New York!

Een witte kerst in New York had ik niet (maar ik geloof dat ik dat al geschreven had de vorige keer), althans niet als je Tweede Kerstdag of Boxing Day niet meerekend, want daar doen ze in de VS eigenlijk niks mee. Reken je die 26e van december wel tot kerst, dan wordt het verhaal heel anders. Ik ben er vrij zeker van dat jullie wel weten waar ik op doel: sneeuwstorm!
Jaja, New York, en daarmee ikzelf aangezien ik mij in New York bevond, zat middenin een "snow blizzard". Het begon 's ochtends al een beetje te sneeuwen, maar niet echt noemenswaardig veel dus erg onder de indruk was ik nog niet (op dat moment was er ook nog geen sprake van een sneeuwstorm en had ik nog geen idee dat die op komst was) en ging dus gewoon verder met waar ik vrijdag mee begonnen was: shoppen! Na meerdere winkels (ik twijfelde tussen 2 paar schoenen en bij geen enkele winkel, zelfs de Dr. Martens winkel zelf, hadden ze beide paren of alle Europese maten) is het toch gelukt om nieuwe schoenen te kopen (zij het in een andere maat dan normaal). Nu moet ik ze alleen nog mee naar huis zien te krijgen, maar dat gaat zeker lukken aangezien ik mijn gympen hier achterlaat. Verder bij de H&M nog een nieuwe tregging, dus mijn dag was in ieder geval vast geslaagd (mijn Visa kaart / bankrekening vond het alleen iets minder... maar het is natuurlijk een investering en als je schoenen achterlaat moet je ook met nieuwe terugkomen, toch?!).
Inmiddels sneeuwde het wel al behoorlijk en lag er al een aardig laagje, ondanks verwoedde pogingen van de meeste winkeliers om hun stoepje schoon te houden. Beladen met mijn nieuwe aanwinsten probeerde ik dus terug bij het hostel aan te komen, wat gelukkig zonder ongelukken gelukt is maar wel wat langer duurde dan normaal het geval zou zijn.
Nou wilde ik eigenlijk zondag "Top of the Rock" doen, maar omdat het zicht nu nog minder was dan de dag ervoor, heb ik besloten om het toch weer uit te stellen, ook al zou de volgende dag mijn laatste in New York zijn.
Vanwege het weer heb ik niet heel veel meer ondernomen dan achter mijn laptop zitten in de eetruimte, waar ik er achter kwam dat we ons echt in een sneeuwstorm bevonden en dat het alleen nog maar erger zou worden (nog meer sneeuwval, nog hardere wind). Er waren al flink wat vluchten geannulleerd (was ik even blij dat ik pas een week later zou vliegen) en ook bussen reden niet meer. Dat kon nog wel eens een probleem worden dinsdag (wanneer ik de bus van New York naar Boston zou nemen)...
Oh ja, mijn Buddha Delight was er nog, dus ik hoefde gelukkig niet meer door de sneeuw op zoek naar iets te eten.

Toen ik de volgende ochtend wakker werd, sneeuwde het nog steeds (of weer). Er lag dus een flinke laag sneeuw, met behoorlijke gevolgen (volledig ingesneeuwde auto's, straten vol sneeuw, vertragingen met de subway, mensen die niet naar hun werk kunnen).
's Ochtends heb ik het dus maar weer rustig aan gedaan, echt veel kon ik toch niet doen en er werd geadviseerd binnen te blijven als je nergens heen hoefde. Niet helemaal waar ik op gehoopt had voor mijn laatste dag in New York. Gelukkig kwamen de opklaringen die later die dag verwacht waren al eerder opdagen en was het uiteindelijk eigenlijk een hele mooie dag. Na een tijdje achter de laptop te hebben gezeten, eerst in het hostel en daarna nog even bij Starbucks onder het genot van een hot chocolate (tip op facebook ;) ), ben ik op pad gegaan. Eerst met de metro (die gelukkig nog best goed reden, maar ja ze zijn dan ook onder de grond dus hebben ze minder last van sneeuw) naar het Metropolitan Museum of Art, een heel mooi en enorm museum langs Central Park, waar het overigens plaatselijk enorm druk was. En met plaatselijk bedoel ik de stukken met heuvels: heel veel kinderen (en volwassenen) die zich prima met slee konden vermaken.
Na het museum ben ik dwars door Central Park gelopen naar de andere kant, om daar op de subway te stappen naar Rockefeller Center. Het was namelijk een hele mooie heldere dag, ideaal voor de Top of the Rock (was ik even blij dat ik het uitgesteld had!). Ik mocht om 16.50 uur naar boven (je koopt kaartjes met tijden waarop je naar boven mag), net na zonsondergang waardoor de lucht heel mooi was (wel jammer dat ik net de zonsondergang gemist heb). Het was wel duidelijk aan welke kant de zon onder gegaan was, want het was daar enorm druk, maar ik heb toch wel goed kunnen kijken en de hele stad in schemer en donker kunnen zien (en besneeuwd). Afgezien van een gesloten upper deck in verband met het weer, had het haast niet beter gekund!

Dinsdag ging ik naar Boston, de bussen reden inmiddels weer maar het was wel heel druk aangezien nog niet alles weer als normaal ging. Wel even oppassen met lopen naar de subway, want als ik met tas en al zou vallen zou ik niet weten hoe ik weer overeind zou moeten komen... Gelukkig bleef ik overeind en paste ik ook gewoon in de eerste bus die richting Boston ging en gingen we zelfs een half uur eerder weg (de bus zat toch al helemaal vol). Uiteindelijk kwam ik wel met een uur vertraging aan, deels door de file en deels doordat de chauffeur een sanitaire stop nodig had en die gelijk uitbreidde tot een pauze zodat iedereen even zijn/haar benen kon strekken en eventueel wat te eten of drinken aan kon schaffen. Niet iedereen was hier blij mee, maar ik kon het wel waarderen aangezien ik in deze bus erg weinig beenruimte had.
's Avonds heb ik, naast wat huishoudelijke taken, niet echt veel gedaan.

Woensdag had ik even een rustdag, na al die drukte van New York had ik niet veel behoefte om vanalles te ondernemen. Daarnaast moest ik even wennen aan het idee dat ik nu echt in mijn laatste plaats was aangekomen en dat ik bijna naar huis zou gaan. Ik ben wel 's avonds naar het Museum of Fine Arts gegaan, aangezien de toegang op woensdagavond gratis is. Ook een mooi museum, maar na 2 uurtjes had ik wel genoeg gezien (en ben ik voorlopig wel een beetje klaar met musea).

Gisteren heb ik wat door de stad gelopen, waar ik de boekwinkel Borders tegen kwam die hele lekkere chocolademelk heeft in het café (Seattle's Best), waar ik achter gekomen was toen ik in Santa Cruz was en sindsdien nergens meer heb kunnen vinden. Dit kon ik dus niet zo maar negeren, dus heb daar nog even gezeten met een hot chocolate. Daarna nog even verder gelopen, begonnen aan de Freedom Trail, maar aangezien ik ergens verkeerd was gegaan en het al bijna donker zou worden heb ik de rest maar uitgesteld tot vandaag.

Vanmorgen ben ik samen met Samir, een Marokkaanse professor uit Israël die hier is voor een congres en wat werk aan zijn onderzoek (en die ik af en toe moet helpen aangezien hij een Nederlandse laptop bij zich heeft en niet weet wat alles betekent), de Freedom Trail gaan lopen, een wandelroute langs allerlei oude gebouwen belangrijk in de geschiedenis van de VS. Een leuke, maar redelijk lange route (aangezien het geen rondje is en je dus ook nog weer helemaal terug moet lopen), gelukkig bij mooi weer (was zelfs een beetje warm met al mijn laagjes). Het was al erg druk in de stad in verband met oudejaarsdag, veel kraampjes die werden opgezet voor vanavond en mensen die gewoon lekker op pad waren.
Rond 18 uur zat ik klaar achter mijn laptop om met thuis te skypen, een gesprek dat deels in 2010 en deels in 2011 plaatsvond! Dat was wel grappig, en ik heb ook nog het vuurwerk van de buren gezien en "gelukkig nieuw jaar" naar mijn oma kunnen roepen!

Nu nog even een tijdje in het hostel rondhangen, straks ga ik met Samir nog even in de stad kijken wat daar te doen is bij al die kraampjes. En dan is ook voor mij 2010 afgelopen! Een jaar met ups en downs, maar toch zeker wel wat grote hoogtepunten met het behalen van de bachelor en natuurlijk deze afgelopen 4 maanden die ik voor geen goud had willen missen! Ik ben benieuwd wat 2011 gaat brengen!
Happy New Year!

De laatste foto's van New York (inclusief sneeuw) staan al op facebook, die van Boston komen later!
http://www.facebook.com/album.php?aid=46205&id=100000541033261&l=b4a153bf8e

  • 01 Januari 2011 - 09:42

    Tineke:

    ha die ka, lekker weer de eerste reaktie van je moeder! Weer een leuk verhaal, jammer dat er een einde aan je reis komt, maar we verlangen ook wel weer naar je hoor! :-D
    succes met het restje!
    xxx

  • 01 Januari 2011 - 11:21

    Anneke:

    Zo meis, dit was dan het laatste verhaal vanuit Amerika, maar dat betekent niet dat er een einde aan zit, want het verhaal gaat gewoon verder........er zulllen nog heel veel dingen bij je boven komen van alles dat je geien en beleefd hebt in de afgelopen maanden........dus er komt vast nog een verslag van na de reis....en nu terug naar Nederland met een mega ervaring voor het leven in the pocket!!! Goede reis en tot gauw. xx

  • 01 Januari 2011 - 11:36

    Manon:

    Happy New Year!!
    En wouw wat doe je toch allemaal veel daar zeg:) Heeft toch ook wel wat om midden in een sneeuwstorm in NY te zitten toch? Kan je ook weer van je lijstje afstrepen, hihi:P En hoop trouwens dat 2011 het jaar van het samenwonen wordt!;) hihi. Veel plezier nog in Boston, nog even genieten! X

  • 01 Januari 2011 - 13:29

    Ine:

    Allereerst een fantastisch 2011, ik hoop dat dit een fijn jaar wordt. Jammer dat dit je laatste verslag is, ik heb er van genoten. Geniet van de laatste dagen in Boston en een goede vlucht naar huis.

  • 01 Januari 2011 - 18:14

    Janneke:

    Gelukkig Nieuwjaar!!! Veel plezier nog met de laastste dingetjes en tot dinsdagavond!!! Kus van je zus

  • 01 Januari 2011 - 20:20

    Govert A.:

    Weer veel beleefd, maar ook aan deze reis komt het eind in zicht. Jammer, maar het zij zo. Alvast een goede reis toegewenst en tot dinsdag.

  • 02 Januari 2011 - 14:24

    Saskia:

    Gelukkig nieuwjaar!! Ik hoop dat je nog een paar leuke laatste dagen hebt!! En alvast een goede reis terug ;)

    Groetjes Saskia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karolien

Actief sinds 19 Aug. 2010
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 26800

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2013 - 31 Augustus 2013

Canada 2013

27 December 2012 - 01 Februari 2013

Nieuw Zeeland

07 September 2010 - 04 Januari 2011

Canada & Verenigde Staten

Landen bezocht: