With love, Philadelphia xoxo - Reisverslag uit Philadelphia, Verenigde Staten van Karolien Vor - WaarBenJij.nu With love, Philadelphia xoxo - Reisverslag uit Philadelphia, Verenigde Staten van Karolien Vor - WaarBenJij.nu

With love, Philadelphia xoxo

Door: Karolien

Blijf op de hoogte en volg Karolien

15 December 2010 | Verenigde Staten, Philadelphia

Je vraagt je misschien af waarom ik voor deze titel heb gekozen. Dat zal ik je vertellen: Philadelphia is nogal "big on love", en dan bedoel ik het woord "LOVE" wat niet alleen als standbeeld te zien is in "Love Park" (zie foto's op facebook), maar ook op de helft van alle souvenirs (de andere helft? liberty bell).
Naast "LOVE" zijn cheesesteaks hier ook nogal populair, maar Philly is zoveel meer dan dat. Niet alleen was deze stad korte tijd hoofdstad van de United States of America (althans de 13 staten die op dat moment de US vormden - inmiddels zijn het er 50) en is daarmee ook een van de oudste steden van Amerika (met veel oude gebouwen, hoewel oud hier betekend van rond 1700-1800). Daarnaast is het ook de plek waar de verklaring van onafhankelijkheid is opgesteld en ondertekend en kun je hier de Liberty Bell bezoeken. Een stad met veel historie en cultuur dus!
Na een korte busrit vanuit Washington kwam ik zaterdagmiddag aan in Apple Hostels in Philadelphia. Mijn Lonely Planet zei het al, het is net alsof je een Ikea catalogus binnen stapt, zo'n beetje al het meubulair (inclusief servies) komt er vandaan. Geen slecht ding trouwens, het is een gezellig hostel (appeltjesgroen natuurlijk met oranje) en alles ziet er prima verzorgd uit, altijd fijn! 's Avonds heb ik eerst wat gegeten bij "European Republic", met hele lekkere frietjes (ze noemen ze Belgische frietjes, maar ze hebben gewoon het voor ons normale formaat). Daarna ben ik mee geweest met de Ghost Tour, waarbij we verschillende oude gebouwen langs gingen en hoorden over de geesten die daar naar verluid ronddwalen en af en toe gezien en gehoord worden. Nou heb ik geen geest gezien, maar wel mooie gebouwen, leuke straten, de Liberty Bell, het graf van Benjamin Franklin waar we allemaal 5 cent op gegooid hebben voor goed geluk en dan ook nog de kerk uit de film "Sixth Sense", een van de films die in Philadelphia zijn opgenomen (andere bekende films zijn "National Treasure" en "Rocky", ook de Rocky Steps heb ik gezien later in de week, hoewel die voor mij weinig betekenis hebben omdat ik de films nooit gezien heb - wel kan ik jullie vertellen dat Sylvester Stallone maar een deel van deze steps oprent, wat blijkbaar een gedenkwaardig stuk uit de film is, de rest deed zijn stunt double).

Zondag ben ik 's ochtends een stuk met Jon gaan lopen, eerst naar Franklin Court waar het huis van Franklin gestaan heeft, toen nog een keer naar de Liberty Bell waar we lekker touristisch mee op de foto zijn gegaan, daarna kwamen we weer langs het graf, zijn we langs Betsy Ross' huis (de vrouw die de eerste Amerikaanse vlag heeft gemaakt) gekomen, door Elfreth's Alley gelopen en uitgekomen bij de Franklin Bridge waarna we weer terug naar het hostel zijn gegaan. Veel gezien dus, maar alles lag dicht bij elkaar en de hele wandeling heeft geloof ik niet langer dan 1.5 uur geduurd. Terug in het hostel heb ik nog even achter de laptop gezeten voordat ik bij de coffeeshop (wat hier gewoon is wat het zegt dat het is: een plek waar je koffie en dergelijke kunt drinken met iets erbij) gelunched heb. De rest van de middag heb ik eigenlijk alleen maar films gekeken op mijn laptop (onder andere Sixth Sense, zodat ik toch nog wat van Philadelphia zag), nog steeds behoorlijk moe van al mijn ondernemingen in Washington.

Maandag ben ik er wel op uit gegaan en heb ik wat van de oude gebouwen bezocht. Zo heb ik een tour in Independence Hall gedaan, de plek waar de "declaration of independence" is opgesteld en ondertekend, ben ik bij de Congress Hall geweest en heb ik 2 korte films in het Visitor Centre gezien over de geschiedenis van de VS. Verder heb ik nog wat rondgelopen langs de oude gebouwen.

Dinsdag ben ik begonnen met de "Mural Mile", een wandelroute langs allerlei muurschilderingen. Ondanks de kou was het een mooie wandeling door leuke delen van de stad en de muurschilderingen waren behoorlijk indrukwekkend. Sommige waren ook echt enorm en daardoor lastig op camera vast te leggen.
Na deze wandeling ben ik terug gegaan naar het hostel om weer op te warmen en even uit te rusten, voordat ik weer op pad ging. Ik wilde namelijk nog steeds dat "LOVE"-beeld zien wat ik op al die souvenirs zag en ik had op internet gezien dat dat dicht bij City Hall was, waar je een tour naar de toren kon dien en zo over de stad uit kon kijken. Die 2 dingen heb ik dus gelijk maar gecombineerd, eerst een privétour naar boven (ik was de enige) voor een 360 graden uitzicht over de stad en daarna het LOVE-beeld. Kon ik ook mooi meteen even over de kerstmarkt lopen, want die bleek daar ook te zijn!

Uiteindelijk had ik door al dat gewandel van de afgelopen dagen al de belangrijkste dingen in Philadelphia wel gezien, allemaal goed voor mijn "culturele ontwikkeling" (toch, pap?), dus tijd voor wat medisch! Ik ben vandaag naar het Mütter Museum geweest, voor diergeneeskunde studenten het best te beschrijven als een Schubert gallerij maar dan over mensen en voor alle andere lezers: een museum vol met medische dingen, denk aan een hele collectie schedels (voornamelijk van mensen, maar ook enkele dierenschedels), sommigen honderden jaren oud en van over de hele wereld, wassen modellen van allerlei ziekten en dergelijke die de doktoren van vroeger tegen kwamen, een collectie dingetjes die uit de slokdarm of luchtpijp van mensen gehaald zijn, het een en ander op sterk water, en een gipsafdruk van de oudste siamese tweeling bekend (de tweeling waar de naam "siamese tweeling" vandaan is gekomen, hoewel ze 3/4 Chinees waren). Dit museum was ongeveer 40 minuten lopen vanaf het hostel, dus mijn middag was daarmee wel aardig gevuld.
's Avonds was er nog een pasta avond in het hostel en heb ik nog een film gekeken en het een en ander voor morgen uitgezocht. Morgen verlaat ik namelijk Philadelphia weer en ga ik naar New York City!
En om af te sluiten waar ik mee begonnen ben:
With love, (from) Philadelphia xoxo

http://www.facebook.com/album.php?aid=43777&id=100000541033261&l=b2b47a6a93
http://www.facebook.com/album.php?aid=46205&id=100000541033261&l=b4a153bf8e

  • 16 December 2010 - 06:33

    Janneke:

    Wederom een leuk verhaal. Heel veel plezier in New York!!!

    Kus van je zus

  • 16 December 2010 - 07:13

    Tineke:

    Hè, is je zus me weer voor, ook nu weer veel gezien, ik vind die muren erg mooi!
    xxx

  • 17 December 2010 - 06:05

    Govert A.:

    Leuk verhaal en weer veel beleefd.
    Nog veel plezier de komende tijd.
    Groeten van je vader.

  • 17 December 2010 - 08:46

    Oma:

    Hallo Karolien,

    Ik geniet elke keer an je verhalen. Als je terugkomt kun je er een boek van maken. Naar mijn idee doe je het prima. Ik ben trots op je.
    Ben trouwens gisteren met de dames poes naar de dierenarts geweest voor hun prik. Roosje heeft zich bovrn verwachting keurig gedragen.
    Liefs Oma

  • 18 December 2010 - 21:21

    Nirina:

    Hey Karolien!
    Nou ik heb eindelijk al je verhalen bijgelezen, wat een boel zeg. Maar ik kan wel heel eerlijk zeggen dat je echt superleuk kan schrijven! Je kan dit allemaal makkelijk zo in een album afdrukken, echt heel boeiend om te lezen. Je maakt het zo dat ik bijna zelf naar Amerika wil, maar alleen bijna hoor hihi;) Ben je nog niet supermoe van al die dingen die je meemaakt? Ik vind het zo knap dat je overal nog steeds interesse voor kan opbrengen, en dat je hoofd nog niet barst van al die coole dingen en indrukken! Als ik zo je verhalen lees zou ik willen samenvatten dat Amerikanen behoorlijk van monumenten, musea, memorials, en bijzondere huizen van bijzondere mensen houden, of niet? Hihi:) Het klinkt in ieder geval of je je tijd helemaal goed benut, en alsof je het oprecht naar je zin hebt. Gelukkig, echt superfijn! Misschien ga ik dan morgen nog al je foto's doorspitten, maar voor nu heb ik wel een beetje vierkante ogen, en ik moet ook nog door die van mijzelf heen;)
    Tot gauw alweer, fijne kerst en oud en nieuw alvast!
    xxxxx

  • 20 December 2010 - 08:34

    Willem:

    hoi Karolien,
    Als ik de reisverslagen leest vermaak je je opperbest nog even en dan zit het er jammer genoeg op.
    IK wil je vanuit een heel koud en vol sneeuw Nederland fijne,leuke ,gezellige feestdagen wensen.
    groetjes Willem.

  • 23 December 2010 - 19:05

    Marloes:

    Ja hoor, weer een leuk verhaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Philadelphia

Karolien

Actief sinds 19 Aug. 2010
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 26788

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2013 - 31 Augustus 2013

Canada 2013

27 December 2012 - 01 Februari 2013

Nieuw Zeeland

07 September 2010 - 04 Januari 2011

Canada & Verenigde Staten

Landen bezocht: