I've got company - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Karolien Vor - WaarBenJij.nu I've got company - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Karolien Vor - WaarBenJij.nu

I've got company

Door: Karolien

Blijf op de hoogte en volg Karolien

03 November 2010 | Verenigde Staten, San Francisco

Sinds zondagmiddag reis ik niet meer alleen, maar samen met Manon! Daarover zo meer, eerst nog maar eens even vertellen wat ik verder nog in Santa Cruz heb gedaan. Dit zal niet lang duren, aangezien ik mijn tijd daar vooral gebruikt heb om een beetje uit te rusten van de road trip.

Na mijn dagje strand heb ik de volgende dag een dagje downtown gedaan. Het is er niet groot, maar ik heb me best vermaakt in de winkeltjes en straatjes. Halverwege de middag was ik wel weer klaar in downtown (en 2 shirtjes rijker) en ben ik weer terug gegaan richting het strand, waar ik op een bankje mijn boek uit heb gelezen. Het was nog steeds te vroeg om terug te gaan naar het hostel, dus ben ik nog een stukje langs de kliffen gelopen. Er waren een aantal mensen fanatiek aan het surfen en er zwommen wat zeeleeuwen en zeeotters in het water, dus daar heb ik even naar staan kijken. Toen maar weer eens terug naar downtown voor mijn boodschappen en vervolgens naar het hostel om mijn eten klaar te maken (nou ja, om mijn pizza op te warmen). De rest van de avond bracht ik weer op dezelfde manier door als de vorige: achter de computer, lekker internetten.
Voor vrijdag was er nogal wat regen voorspelt, dus ben ik met mijn laptop op stap gegaan. Ik ben naar een boekwinkel gelopen met gratis wifi, zodat ik met een beker heerlijke chocolademelk (met alle "normale" toppings die erbij horen: slagroom, chocoladesaus, witte chocoladeschaafsel en een chocoladestaafje) weer achter de computer ben gekropen om mijn favo tv-series te kijken. Ik had om half 4 met Joan en Eddy op de pier afgesproken om wat te gaan eten (uiteindelijk aten we pas tegen 5, omdat Eddy wat verlaat was en Joan nogal een lang telefoongesprek had). Na het eten, terug in het hostel, moest ik mijn tas maar weer eens inpakken, want de volgende dag zou ik weer richting San Francisco vertrekken. Toen dat klaar was ben ik nog weer even naar de gemeenschappelijke ruimte gegaan voor een kopje thee en een gesprek met wat Ierse meiden (die als ze tegen elkaar praten toch wel erg moeilijk te volgen zijn vanwege hun accent!).
Zaterdagmiddag weer richting San Francisco gegaan, na 's ochtends nog wat tijd in het hostel te hebben doorgebracht (vanwege de regen bleef de gemeenschappelijke ruimte de hele dag open, erg fijn!) en nog voor de laatste keer langs het strand te hebben gelopen. De busrit ging voorspoedig, op wat file (eerste file sinds ik hier ben) in het begin na. De man achter mij was wel wat apart, hij maakte nogal wat geluiden en was volgens mij met zichzelf in gesprek...
Aangekomen in San Francisco had ik verwacht al veel mensen in kostuum te zien (het was immers bijna Halloween en dat werd ook zaterdagavond al gevierd), maar het viel me mee (en dus eigenlijk een beetje tegen).
In het hostel had ik nog een bijzonder gesprek met mijn kamergenoot (wat ontmoet je toch een mensen op zo'n reis, allemaal met eigen verhalen en eigenaardigheden). Deze Duitste vrouw komt iedere 2 maanden een week naar San Francisco om haar man te bezoeken. Haar man zit namelijk de gevangenis, death row om precies te zijn. Ze heeft hem leren kennen door middel van briefcontact (ze is activiste tegen de doodstraf) en is dus met hem getrouwd terwijl hij al in de gevangenis zat... Na dit bijzondere gesprek op pad voor wat te eten, nog wat internetten en toen maar naar bed.

En toen was het zondag, de dag waarop Manon zou komen! 's Ochtends ben ik eerst nog wat door de stad gelopen voordat ik het station ging zoeken om naar het vliegveld te gaan.
Eenmaal aangekomen op het vliegveld, in de juiste terminal (international flights, dat was nog makkelijk) eerst maar eens op zoek naar de gate. Gelukkig waren er maar 2 gates, dus ook dat verliep probleemloos. Nu alleen nog wachten tot het vliegtuig aan zou komen, wat een kwartier eerder zou zijn dan de planning. Met een sudoku-boekje heb ik een deel van de tijd gedood, daarna met het afluisteren van een Fries/Engelstalige familie (geen idee hoe het nou precies zat, ik geloof dat opa & oma in Nederland wonen en het gezin, met kinderen Hidde en Tjerk, in de VS). Wel heel apart om Nederlands, Fries en Engels door elkaar heen te horen!
Rond half 3 kwamen de eerste passagiers door de gate, dus begon het uitkijken naar Manon, die ongeveer 10 minuten later kwam! Onze reis samen begon met de metro terug naar de stad en toen naar het hostel, waar we een kamer voor onszelf hebben zodat we lekker bij konden kletsen (en de chocoladepepernoten konden eten die ze mee had). 's Avonds zijn we nog wat door de stad gelopen en hebben we in Chinatown wat prinsesjes en een broodje hamburger gezien (kinderen die verkleed waren voor Halloween en de winkels afgingen voor een "trick or treat"). Toen wat gegeten bij de falafel guy, die erg graag wilde dat we op hem zouden wachten tot na sluitingstijd zodat hij ons mee kon nemen om iets te drinken, een bioscoopje of whatever, het maakte hem niet uit (volhardend of wanhopig?). Met moeite en een valse belofte om de volgende dag terug te komen konden we hem eindelijk afwimpelen en zijn we door gegaan naar de Starbucks voor een warme chocolademelk om onze eerste avond af te sluiten.

Gisteren hadden we een rustige, langzame morgen, met als gevolg dat een kwartier voor het einde van de gratis-ontbijt-tijd alle pannenkoekenmix al op was en we dus het gratis ontbijt gemist hadden (in tegenstelling tot een groep meisjes die een hele stapel pannenkoeken op een bord hadden liggen). "Gelukkig" had Manon nog 2 bolletjes over van de vorige dag, dus hadden we toch nog een ontbijt. Daarna op pad, richting het water. We kwamen langs de pier met de veerboot naar Alcatraz, dus hebben we daar gelijk een kaartje voor gekocht. We hadden nog even tot onze veerboot ging, dus zijn we doorgelopen naar pier 39 om een "lunch" (lees ijsje in chocoladehoorntje) te halen.
De rest van de middag hebben we op Alcatraz doorgebracht, in de gevangenis. Met koptelefoon en al voor de Nederlandstalige audiotour zijn we door de gevangenis gelopen en hebben we gezien waar o.a. Al Capone (America's best known gangster) enkele jaren heeft vastgezeten. Nadat we met de veerboot weer terug naar het vaste land gebracht waren zijn we weer terug gegaan naar Pier 39 om nog wat winkeltjes te kijken en natuurlijk om bij de zeeleeuwen te kijken.
Toen op zoek naar een supermarkt om wat te eten te kopen, wat nog een hele opgave was. Uiteindelijk vonden we een kleine winkel waar wel wat etenswaar verkocht werd, dus hebben we daar de spullen voor pasta gekocht. Na het eten hebben we nog een tijd met Walter, een in Duitsland wonende Italiaan gekletst.

Vandaag wilden we door San Francisco lopen en wat van de bezienswaardigheden zien. We zijn nog weer een keer in Chinatown geweest, langs de kathedraal gelopen en toen richting Coit tower. Vanaf daar wilden we oorspronkelijk naar de Golden Gate Bridge lopen, maar daar zijn we vanaf geweken. We zijn wel degelijk naar de Golden Gate Bridge gegaan, niet lopend maar fietsend! Als 2 echte Nederlanders hebben we 2 fietsen gehuurd (de helm sloegen we af, die was niet verplicht en de fietsenverhuurder dacht ook niet dat we die nodig hadden aangezien we uit Nederland kwamen - "is het echt waar dat alle Nederlanders minstens 2 fietsen hebben?"). We hebben de hele middag gefietst, een hele inspanning met al die heuvels hier, maar wel erg leuk! We konden vanaf veel punten mooi naar de Golden Gate Bridge kijken en zijn er uiteindelijk ook overheen gefietst (heen en na een eetstop in Sausalito ook weer terug). Een hele geslaagde middag dus, heerlijk om na 2 maanden weer eens te fietsen (op wat zadelpijn na). Als tractatie na al deze lichaamsbeweging zijn we weer naar de Starbucks gegaan voor wat te drinken met iets lekkers.
Daarna terug naar het hostel om wat plannen voor de komende dagen te maken. Vanacht is onze laatste nacht in Amsterdam (zo heet het hostel), morgenavond (of eigenlijk vanavond) gaan we met de bus naar Hollywood waar we dan donderdagochtend aankomen en onze avonturen daar beginnen!

Foto's staan weer op facebook! http://www.facebook.com/album.php?aid=40482&id=100000541033261&l=f0517eb59b en http://www.facebook.com/album.php?aid=42458&id=100000541033261&l=1104921584

  • 03 November 2010 - 07:43

    Tineke:

    Nou, ben jij toch niet de echt hollander, met maar 1 fiets, maar wat ontzettend leuk om daar te fietsen, je kan veel meer plekken bezoeken in minder tijd.
    Veel plezier in Hollywood.
    xx

  • 03 November 2010 - 08:17

    Govert A.:

    Weer een leuk verslag en veel plezier samen. Hoe laat gaat de bus naar Hollywood?

  • 03 November 2010 - 13:07

    Janneke:

    Ik kreeg dit keer geen mailtje...hoorde van mama dat je een update had. Gaan jullie filmsterren kijken in Hollywood?
    kus

  • 04 November 2010 - 09:23

    Marloe:

    Hollywood, ik ben benieuwd!!

  • 04 November 2010 - 20:01

    Tineke:

    kan je nou eigenlijk ook nieuwe foto's in dat fotoboek hier links op je site plaatsen? of is dat heel erg lastig?

  • 06 November 2010 - 22:00

    Nirina Wijsman:

    Hey reisbuddy!
    Ik heb al lang je verhalen niet gelezen en ben nu maar is aan het 'upcatchen'! Fijn dat Manon veilig is aangekomen:) Veel plezier nog met zn 2!
    xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, San Francisco

Karolien

Actief sinds 19 Aug. 2010
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 26774

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2013 - 31 Augustus 2013

Canada 2013

27 December 2012 - 01 Februari 2013

Nieuw Zeeland

07 September 2010 - 04 Januari 2011

Canada & Verenigde Staten

Landen bezocht: